Als je niet zoveel met auto’s hebt, dan kan het zo zijn dat je niet weet wat een koppelomvormer is. Het is niet iets wat je op school leert, maar pas leert als je het nodig hebt. In elke auto zit een koppelomvormer die ervoor zorgt dat je auto rijdt. Zonder zal je auto niet zo ver komen. In deze blog wordt uitgelegd wat een koppelomvormer is en waarom je auto een koppelomvormer nodig heeft.
Wat is een koppelomvormer?
Als leek zul je misschien nog nooit van een koppelomvormer hebben gehoord, maar het is een belangrijk onderdeel van je auto. Het zit gemonteerd tussen je motor en je versnellingsbak. De koppelomvormer bestaat uit 3 onderdelen, namelijk het turbinewiel, de stator en het pompwiel. De kracht die wordt uitgeoefend door de motor, gaat door de koppelomvormer heen door middel van een vloeistof. Dit wordt overgedragen naar de wielen waardoor het pompwiel gaat draaien. Vervolgens gaat de vloeistof naar het turbinewiel waardoor de turbine zal meedraaien. De bedoeling is dat de kracht zo groot wordt dat het turbinewiel zal worden meegenomen en de auto zich zal verplaatsen. Goed om te weten is dat er altijd wat olie verloren gaat. Daarbij verliezen auto’s die automatische versnellingsbakken hebben meer olie, dan auto’s waarbij er handgeschakeld moet worden. Oftewel het verschil tussen een automaat en een schakelauto.
Waarom heeft je auto een koppelomvormer nodig?
Je auto heeft dus een koppelomvormer nodig om te rijden. Zonder koppelomvormer zal er geen olie worden verplaatst naar je turbinewiel. Dit heeft als gevolg dat er geen centrifugale kracht ontstaat waardoor de auto niet zal worden meegenomen om zich te verplaatsen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat hij niet stuk gaat. Je kunt dit voorkomen door revisie uit te laten voeren. Dit wil zeggen dat je koppelomvormer wordt nagekeken en hersteld daar waar dat nodig is. Vaak is het beter om dit regelmatig te laten doen zodat je geen nieuwe hoeft te kopen. Dit is vaak veel duurder dan het herstellen van je koppelomvormer.